top of page

סופ"ש חורפי בברלין - המלצות ל-72 שעות של חוויה תרבותית

עודכן: 24 בינו׳ 2020

החורף הגיע במלוא עוצמתו ותפסת טיסה סופר זולה לאחת מערי אירופה הקפואות - דבר ראשון, איזה כיף!!! אין כמו סופ"ש בחו"ל לשבור את השגרה הלוחצת. בין אם את.ה עם בן/ת הזוג, קבוצת חברים, או בטיול משפחתי – זה לא משנה, עצם ההתרעננות מהיום-יום היא מבורכת. אממה... כבר אין את אורות הכריסמס, והשווקים והקניות פחות אטרקטיביים. חוץ מזה, ממש קר בחוץ. אז מה אפשר לעשות?? מזל שבדיוק בשביל זה אנחנו כאן בשבילכם.ן! אני מכריזה בזאת על ליין פוסטים שכל תפקידם הוא להציע לכם.ן לו"ז גמור וסגור לסופ"ש תרבותי בעיר. זו הצעה לכל אחד ואחת שמחפשים ערך מוסף לטיול ולכל מי שרוצה להעניק לגיחה לאירופה רובד תרבותי-אלטרנטיבי, אבל בשיא השיק! הלו"ז המוצע בנוי ברובו מאתרים סגורים (בחלקם אנו גם מציעות סיורים!), וכאלו שניתן לבלות בהם עד חצי יום. ההליכה בין המקומות השונים קצרה, ודאגתי תמיד לתת המלצה על מסעדה טובה בקרבת מקום כדי לסגור פינה קולינרית (כי צריך, לא לומר רצוי, גם לאכול בחופשה!). השבוע – סוף שבוע בברלין: 72 שעות של חוויה תרבותית!


יום ראשון – ברלין ההיסטורית


את הביקור בברלין אני ממליצה להתחיל בכמה אתרי חובה בעיר, דרכם ניתן לחוש בווייב המשתנה של ברלין בכל ביקור מחדש. אי המוזיאונים הוא בדיוק מקום שכזה, בו העבר, ההווה והעתיד של ברלין, גרמניה, והעולם כולו נפגשים. ההיסטוריה של המקום מרתקת וממחישה את הרצון להנגיש את תרבות העולם לקהל הרחב דרך אובייקטים בעלי משמעות, רעיון שהחל להתגבש בכל אירופה עוד בתקופת הנאורות. המוזיאון הראשון שהוקם באי היה חלק מגל עולמי זה, וכיום שוכנים על האי חמישה מוזיאונים גדולים שהוקמו זה אחר זה במשך מאה שנה (1830-1930). כל חמשת המוזיאונים תוכננו על ידי מיטב מאדריכלי התקופה, כך שרק שיטוט במקום מהווה חוויה אורבנית ייחודית. בארטרנטיב אנחנו מציעות סיור במוזיאון פרגמון, המוזיאון האחרון שנבנה על האי, בו מוצגים האוצרות הגדולים ביותר של ההיסטוריה האנושית. הסיורים שלנו בפרגמון יוצאים לרוב בימי שישי אך ניתן גם לתאם סיור פרטי, הכל כמובן בעברית!



לאחר הסיור המרתק במוזיאון וטיול רגלי באי, רק מתבקש להמשיך את היום בהליכה לאורך שדרת Unter den Linden המפורסמת של ברלין דרך קתדרלת ברלין (Berlin Cathedral), ועד שער ברנדנבורגר (Brandenburg Gate). אם מתחשק לכם.ן לתבל את היום גם באמנות עכשווית ממליצה לבקר ב-PalaisPopulaire - מרכז לאמנות, תרבות וספורט (כן! ספורט!), או גם ב-Schinkel Pavillon, גלריה לאמנות עכשווית שממוקמת בבניין מרהיב ביופיו! אם תרצו התמקד דווקא בהיסטוריה, המשיכו ללכת לאורך Unter den Linden, וכדי לאגור כוחות להמשך מומלץ לעצור לקפה טוב ב-The Visit Coffee Roastery UDL. באזור שער ברנדנבורג תוכלו לבחור אם לבקר בגג של הפרלמנט הגרמני - הלא הוא הרייכסטג (Reichstag), ולצפות על כל העיר מלמעלה, או לבקר באנדרטת השואה ולהיזכר בהיסטוריה של העיר מלמטה. הרייכסטאג פתוח למבקרים כל ימות השבוע, 16 שעות ביממה (8:00-23:59) אולם חובה להזמין כרטיסים מראש. אנדרטת השואה פתוחה כל הזמן, אך אם תרצו לשלב גם ביקור במרכז המידע שנמצא מתחת לאדמה, הוא פתוח בחורף כל יום, מלבד יום שני, בשעות 10:00-19:00.


עדיין לא עייפתם.ן? ניתן לקנח בקצת קניות ועל הדרך גם להתחמם ב-Mall of Berlin שפתוח כל יום עד תשע בערב (מלבד ימי ראשון). את היום הארוך הזה אני ממליצה לסיים באוכל גרמני טוב ומנחם במסעדת Joseph Roth Diele (על שם הסופר האוסטרי יהודי יוזף רות), שם יש גם מדי ערב מוזיקה חיה (בכתובת: Potsdamer Straße 75, 10785)

הרייכסטאג בברלין

יום שני – ברלין האמנותית


היום השני יוקדש לראות את ברלין תוך שיטוט אורבני, אולם בצורה שמתאימה גם לחורף הקפוא, ונעביר אותו בבילוי בחלקיו האינטימיים יותר של רובע מיטה (Mitte). באזור זה ניתן למצוא שלל גלריות, מרכזי תרבות, חנויות בוטיק, ובתי קפה באווירה שיקית. בשביל לטעום קצת אוכל רוסי-גרמני באווירה קומוניסטית נוסטלגית, נאכל את ארוחת הבוקר בבית הקפה המצוין גורקי פארק (Gorki Park בכתובת Weinbergsweg 25). השהות במקום תזכיר לנו שכל האזור השיקי בו אנו שוהים היה בכלל שייך לגרמניה המזרחית ודרכו נחשף שוב להיסטוריה המרובדת של העיר.

אם אתם.ן חובבי אמנות מתחילים, או אפילו מומחים או מומחיות בעלות שם, וזכיתם.ן לבקר באזור ביום שבת, אני ממליצה בכל ליבי להצטרף לסיור גלריות של ארטרנטיב אחרי ארוחת הבוקר. הסיור מתחיל בשעה 12 בצהריים בהדרכתה של מיכל, בעלת תואר דוקטור לתולדות האמנות, שבוחרת כל חודשיים את התערוכות הכי טובות שיש לברלין להציע ברובע האמנותי הזה. בחירותיה מתבססות על הידע המעמיק שלה בסצינה המקומית וההדרכה שלה מועשרת בסיפורים מרתקים ואנקדוטות משעשעות. מומלץ מומלץ מומלץ. לאחר הסיור ובאמצעות המלצותיה של מיכל, תוכלו להמשיך לשוטט בשכונה, להיכנס ולצאת מחנויות נפלאות ואולי גם לאסוף כמה מוצרים חדשים על הדרך (רחובות Sophienstrasse, Neue Schonhausersttasse, Mulackstrasse מומלצים במיוחד). כדי שלא תפספסו, אני מצרפת לכאן שתי חנויות שמומלצות במיוחד על ידי נועה רום, מדריכה נוספת בברלין ומנהלת אשכול ערים בארטרנטיב (ולא פחות חשוב, מקומית אמיתית שגרה כבר כמה שנים טובות בעיר): הראשונה, חנות ספרים מהממת בשם ocelot (חתול מנומר בתרגום חופשי), בה אמנם תמצאו בעיקר ספרים בגרמנית, אבל גם קפה טעים, עוגיות מעולות וגישה ישירה לאחת מהספריות הציבוריות של ברלין (שגם בה, אגב, יש גינה מקסימה, וגם וויפי חינם!). החנות השניה הינה S-WERT - חנות מקסימה למזכרות מעוצבות מברלין עם פוסטרים וגלויות ממש שוות של העיר – כי אם כבר לקנות מזכרת שתהיה בעיצוב שיקי עכשווי (עם כל הכבוד לדגמי המיניאטורות של אתרי ברלין).



אם תעדיפו מרכזי תרבות ואמנות נוספים, ולאו דווקא שוטטות בחנויות, רובע מיטה מכיל שלל אפשרויות בקשת רחבה של סוגים. מצד אחד, תוכלו לבקר ב–KW (בכתובת: Auguststraße 69) מכון לאמנות עכשווית מרכזי וממוסד, ומצד שני שווה לבקר גם במתחם Schokoladen (בכתובת: Ackerstrasse 169), סקוואט לשעבר שהוסב למרכז תרבות ומציע חוויה אלטרנטיבית לזו הממוסדת ב–KW. האווירה האותנטית של המקום מאפשרת לדמיין את עברו כאתר שעבר squatting  - פרקטיקת מחאה נפוצה בברלין משנות השבעים של המאה ה-20 ועד תחילת ה-2000, בה אינדיבידואלים רדיקלים וקומונות השתלטו באופן לא חוקי על בניינים נטושים וקבעו בהם את מקום מגוריהם. כיום המקום הוסדר ופועל כחוק ומציע חוויה אורבנית ייחודית. מתאים לבילוי ערב אלטרנטיבי למסיבות, הופעות ועוד, מומלץ לבדוק מבעוד מועד איזה אירועים מתקיימים בו. בכל מקרה, באיזו אפשרות שלא תבחרו, הממוסדת או האלטרנטיבית, צפוי לכם.ן אחר הצהריים מהנה במיוחד.


לקינוח – ארוחת ערב נעימה ב-Sucre et Sel (בכתובת Torstraße 132), ביסטרו צרפתי מומלץ, גם הוא בשכונה.


יום שלישי – ברלין האורבנית


את היום האחרון בברלין אני ממליצה להתחיל מאזור קצת פחות מוכר של מרכז העיר ולבקר בשכונת שונברג (Schoeneberg). השכונה מתאימה במיוחד לביקור חורפי בעיר בגלל שיש בה שני מוקדי משיכה פנימיים (Indoor) שמאפשרים שוב את השילוב המנצח של תרבות וקניות ☺ את הבוקר חובה להתחיל בסיור אמנות הרחוב שלנו בשכונה, סיור הכולל ביקור באורבן ניישן (Urban Nation) - מתחם לאמנות אורבנית הראשון מסוגו בעולם. במהלך הסיור תוכלו לחוות את תהליך האוצרות שמתרחש בפנים אך גם בקירות שבחוץ, בעיקר במסגרת ה״ארט-מייל״ (Art Mile) – מקטע רחוב שהוקצה לאמנות רחוב ובה פרוייקטים משגעים של אמנות רחוב עכשווית.



אם האמנות עשתה לכם.ן חשק לקפה, אז מומלץ לשבת בבית הקפה המדליק Zimt & Zucker ( בכתובת: Potsdamer Straße 103, 10785). אם תרצו לעשות כבר הפסקת צהריים, Café Einstein Stammhaus (בכתובת: Kurfürstenstraße 58, 10785) הוא מקום מקסים באווירה גרמנית-וינאית של שנות ה-20.


לאחר שחגגנו עם עינינו ביצירות אמנות רחוב מרהיבות ואף הספקנו לאגור כוחות, הגיע הזמן לעשות קצת קניות. אבל אם כבר קניות, אז לפחות באווירה אקסלוסיבית ויוקרתית. במרחק של 5 דקות נסיעה ברכבת, או רבע שעה הליכה מהאזור בו התקיים הסיור, תמצאו את בית הכלבו הראשון והמפורסם של ברלין, ה–KaDeWe (בכתובת: Tauentzienstraße 21–24, פתוח שני-שבת 10:00-20:00, ראשון סגור). המקום עבר בשנים האחרונות מתיחת פנים רצינית שהפכה אותו מחדש למרכז אופנה וקניות חשוב בעיר. מלבד הרכישות המופלאות שתעשו במקום, אני ממליצה גם להתרשם מהבניין עצמו, ומהעבודה הארכיטקטונית המופלאה שנעשתה בו – עבודת שיחזור ועיצוב מחדש שמעניקה לבניין חזות עכשווית מרשימה וגם פונקציונלית - בעיקר הגג השקוף המהפנט שפתוח גם לאחר שהקניות נגמרות. אם לא הסתפקתם.ן בקניות ב-KaDeWe ניתן להמשיך ל-Bikini Berlin (בכתובת:Budapester Str. 38-50, 10787) - מתחם קניות ועיצוב קטן יותר אך מדליק לא פחות. משם אני ממליצה לסיים את הביקור שלכם.ן בברלין בבר המגניב Monkey Bar שעל גג בית המלון 25hours (בכתובת: Budapester Str. 40, 10787) שם תוכלו ליהנות מדרינק מחמם עם נוף יפהפה לגן החיות של העיר.


כבר עברו 72 שעות? זהו, בבקשה, סוף שבוע שלם של הנאה צרופה בברלין. הרבה תרבות והווי ברלינאי אותנטי, מבלי להפוך לאיש שלג בדרך... ובכל זאת, לא לשכוח בגדים ונעליים חמות... אני כבר ארזתי, ואתם.ן?


שבוע הבא, 48 שעות באמסטרדם, יהיה כיף ☺



1,004 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page