top of page

המלצות לסופ"ש ארוך וארטרנטיבי בלונדון, או הסיפור של ארטרנטיב ממש מההתחלה...

כיום ארטרנטיב חולשת על חמש ערים ומעסיקה יותר משלושים מדריכות ארטרנטיביות באירופה המערבית וישראל. אולם מעניין לדעת שהמיזם הנשי והנהדר הזה החל את דרכו בלונדון, משם צמח הצמד המופלא שנקרא ״טליה ודניאל״. שתי בחורות צעירות שהגיעו ללונדון בשנים 2010-2011, כל אחת מסיבתה שלה, שחרשו את העיר וחקרו כל פינה ופינה. אהבתן לאמנות, היסטוריה ותרבות הייתה נקודת הזינוק למסע מרתק במהלכו גילו בכל פעם מחדש את המקומות הכי מעניינים בעיר. אכן, מחקר מעמיק היה תמיד אבן פינה חשובה בסיורים של השתיים, וזו במטרה לתת למשתתפי הסיורים חוויה מעשירה ברמה האינטלקטואלית והויזואלית - חוויה ארטרנטיבית.

טליה ודניאל בסיור הראשון שהעבירו ב-2012!

כבר בשנה השניה, ארטרנטיב גדלה בצורה שחרגה מהציפיות של טליה ודניאל ובשמחה גדולה הן החלו להוסיף עוד מדריכות לצוות. צוות המדריכות של ארטרנטיב הוא המשאב החשוב ביותר של המיזם הנהדר הזה, וכל מדריכה היא עולם ומלואו של ידע, אהבה למקום ותשוקה לאמנות. ביחד עם המדריכות החדשות שהצטרפו לארטרנטיב בשנים הראשונות, המשיכו טליה ודניאל לחקור את לונדון מכל זווית אפשרית, כל מדריכה תורמת מהרקע האישי שלה. גם כיום, שלוש שנים מאז חזרתן של טליה ודניאל לארץ, ארטרנטיב ממשיכה לצמוח וצוות המדריכות ממשיך למצוא עבורכם.ן את הפנינים החבויות של העיר הנהדרת הזו - בין אם אמניות פעילות, דוקטורנטיות, אדריכליות או מעצבות, כל מדריכה ומדריכה נבחרת בפינצטה, ובליווי אישי של הצוות המנהל בארץ בונה סיור ומעשירה את מגוון הסיורים של ארטרנטיב.


הלו"ז המוצע כאן בנוי כולו מסיורים של ארטרנטיב בלונדון. הסיורים שלנו הם השלד שעליו רקמנו מכלול של המלצות תרבותיות, קולינריות וצרכניות, שנאגרו מהידע הרחב של טליה, דניאל והצוות כולו, על העיר לונדון. זה הרגע לומר שההמלצות הקולינריות נעשו גם בעזרת המלצותיה של ליאור שבא, שפית ומדריכת הסיורים הקולינריים של ארטרנטיב, ואני ממליצה בחום להיכנס לאתר שלה להמלצות נוספות. אני מאמינה שכל אחד ואחת יוכלו למצוא את מבוקשם.ן - בין אם זו המלצה למתחם קניות, מרכז אמנות או הופעה כזו או אחרת. אז כמו שאומרים, גזרו והדביקו ביומנים, והכי חשוב, שתפו שתפו שתפו! מי שקצר בזמן - עכשיו זה השלב לגלול למטה ולהגיע לטבלה שבנינו במיוחד עבורכם.ן. No hard feelings :) אבל למי שיש 2 דקות פנויות, אני מזמינה אתכם.ן לשמוע את הסיפור של ארטרנטיב.


יום 1 - סוהו ומייפר כמו שלא חוויתם.ן מעולם


בואו נתחיל ממש מההתחלה - הסיור הראשון שטליה ודניאל הציעו היה סיור גלריות בסוהו ומייפר. שכונות אלו מאגדות בתוכן מספר רב של גלריות יוקרתיות וממסדיות בהן ביקרו השתיים במהלך הסיור. אולם מבעד לחלונות הראווה המנצנצים של שכונת מייפר, הסיור שלהן לקח את המשתתף גם לפינות הפחות מוכרות של אזור סוהו, שבעבר היה רובע סמים וזנות וכיום משמש כמרכז אופנתי, תרבותי וקולינרי של לונדון.


סיור הגלריות שלנו ללא ספק נשאר הליבה של ארטרנטיב, וזו נקודת התחלה מעולה לסופשבוע לונדוני חורפי - סיור במרכז העיר שמאפשר היכרות אלטרנטיבית עם הרחובות שעוד רגע תעשו בהם קניות… קפה טוב לבוקר ומסעדה מפנקת לארוחת צהריים ניתן למצוא בשפע, ההמלצה שלי (בעצתן של טליה ודניאל) היא להתחיל ב-TAP Coffee לקפה ומאפה, ואחרי הסיור לאכול צהריים בסוהו ולהתחיל לטעום את המגוון התרבותי שיש ללונדון להציע - אוכל איטלקי ב-Pastaio או ב-Lina Stores או אולי דווקא יפני ב-Koya או ב-Shoryu Ramen. להמשך היום תוכלו לחגוג בקצת קניות ברחובות הקטנים של סוהו, במותגים היקרתיים של מייפר או ברחוב ריג׳נט (Regent) ואוקספורד (Oxford Street) שמחברים בין השכונות ומאכלסים את מקבץ החנויות הגדול ביותר בעיר. אם מתחשק לכם.ן עוד קצת תרבות, בקלות תוכלו להעביר את היום בצפייה באמנות בלבד (ולא זו שבחלונות הראווה) - הגלריה של הרויאל אקדמי (RA Exhibitions) היא מקום שמומלץ לבדוק, ואת היום שווה לסיים בהופעת ג׳אז ב-Ronnie Scott's.


יום 2 - הטייט מודרן


אחרי שראינו ביום הראשון את מרכז העיר, את היום השני אני ממליצה לבלות לאורך הגדה הדרומית של התמזה. כבר בתחילת הדרך הסיור בטייט מודרן היה חלק מהרפרטואר של ארטרנטיב, כי אין ספק שמדובר במוזיאון חובה בכל ביקור בלונדון! אם בסיור הגלריות בסוהו ומייפר ראינו אמניות ואמנים גדולים לצד כאלו בתחילת דרכם הבינלאומית, הטייט מודרן הוא ה-מקום להכיר לעומק את עולם האמנות הבינלאומי ואת הדרך שהעולם הזה עבר ועובר לאורך המאה האחרונה. האוסף הקבוע במוזיאון, בו מבקרים בסיורים של ארטרנטיב, עשיר במיוחד שכן מדובר במוזיאון לאמנות מודרנית גדול ומפואר מאין כמותו. בעוד שבביקור עצמאי ניתן בקלות ללכת לאיבוד, המדריכות של ארטרנטיב בוחרות מסלול מרתק שמבטיח שהחוויה המוזיאלית תהיה משמעותית וזיכרון הביקור ישאר שנים רבות.


את הדרך למוזיאון הטייט מומלץ לעשות ברגל מכנסיית סנט פול - זו הזדמנות לבקר (לפחות מבחוץ) באחת מהכנסיות המרשימות בעיר וגם לחצות את גשר המילניום (Millennium Bridge) ולצפות ממנו על העיר. ביום יפה ניתן לראות את גשר ה-Tower Bridge ואת האדריכלות המרהיבה של הסיטי של לונדון. אם אכן תגיעו מסנט פול, ותרצו קפה טוב to-go לפני הביקור בטייט, מומלץ לעצור בדוכן של Black Sheep Coffee שליד היציאה מתחנת האנדרגראונד St. Paul's. לאחר הביקור במוזיאון, אני ממליצה בחום לקפוץ לארוחת צהריים כיפית במיוחד בבורו מרקט (Borough Market) שנמצא ממש בקרבת מקום, ומי שמחפש.ת אטרקציה תרבותית נוספת שווה להיכנס לשייקספיר גלוב (Shakespeare's Globe). מדובר בתיאטרון בו שייקספיר העלה את מחזותיו וכיום משמש כתיאטרון פעיל לאורך עונת התיירות החמה (בכל זאת מדובר בחלל פתוח תחת כיפת השמיים) ואף מציע סיורים מרתקים על חייו של המחזאי הגאון לאורך כל השנה. את היום ניתן לסיים בביקור בתצפית המרהיבה ה-Sky Garden - אליו ניתן ללכת דרך גשר לונדון (London Bridge). בתצפית יש גם בר ומסעדה לצד גן בוטני קסום, ואמנם הכניסה הינה בחינם, אבל מומלץ להזמין כרטיסים מראש וכך להימנע מתורים ארוכים (בעיקר בעונות התיירות).


יום 3 - אי אפשר בלי שורדיץ׳


את היום השלישי אני ממליצה להקדיש במלואו למזרח לונדון. אמנם סיור אמנות הרחוב שלנו בשורדיץ׳ הפך להיות סיור הדגל שלנו (סיור חובה לכל מי שמבקר.ת בעיר ללא ספק!), אבל תתפלאו לדעת שבתחילת הדרך טליה ודניאל הציעו בשכונה סיור גלריות אלטרנטיבי בחללי האמנות המגניבים של מזרח לונדון. סיור, שבשונה מהסיור בשכונות מייפר וסוהו המרכזיות, התמקד בשכונה שעוד לא הייתה מוכרת כלל לתייר הישראלי - שכונת שורדיץ׳ על אמניה ההיפסטרים (ושכונה שהיא הלב הפועם של תרבות הנגד). בתקופה זו אמנות הרחוב התחילה לתת את אותותיה בשורדיץ׳, אולם לא בעוצמה שהיא נוכחת בה כיום. לצד ביקור בגלריות של שורדיץ׳, טליה ודניאל תמיד דאגו להתייחס אל אמנות הרחוב כחלק מהשיח על המרקם הייחודי של השכונה, השינויים שהיא עוברת והאופי האלטרנטיבי שלה.


טליה ודניאל חוו את תהליכי הג'נטריפיקציה של שורדיץ׳ בזמן אמת ואפשר אף לומר שהן "היו הראשונות לזהות…." :) אכן, במו עיניהן הן ראו כיצד אמנות הרחוב משתלטת על השכונה, תחילה כמחאה וכיום בצורה ממוסדת יותר, והיו הראשונות להציע בשנת 2012 סיורי אמנות רחוב לקהל הישראלי המבקר בעיר. בעקבות תהליכי ג'נטריפיקציה מואצים ועליית מחירי הנדל"ן, הגלריות האלטרנטיביות בהן ביקרו בסיורים החלו להיסגר בזו אחר זו. אך לחלל הריק בשכונה נכנסו עוד ועוד אמני רחוב, וטליה ודניאל ידעו לזהות את התהליך, ושנה מאוחר יותר סיור הגלריות האלטרנטיבי הפך לסיור אמנות רחוב וגרפיטי בשורדיץ׳ האהוב והמוכר של ארטרנטיב.



את סיור אמנות הרחוב בשורדיץ׳ מומלץ בחום לשלב עם ביקור בשווקים של מזרח העיר - בכל יום בשבוע תוכלו ליהנות מהדוכנים של שוק ספיטלפילדס (Spitalfields Market) משוק בגדי יד שנייה נפלא (Brick Lane Vintage Market) או משלל החנויות שבאזור רחוב בריק-ליין. בימי שבת וראשון מתקיימים שווקים רבים נוספים ברחוב הראשי ובאלו שיוצאים ממנו, ובימי ראשון יש גם את שוק הפרחים המקסים (Columbia Road Flower Market). לצד שיטוט בשווקים וברחובות המקסימים, חשוב גם לאגור כוחות ולאכול טוב. לשם כך ניתן לעצור במאפיית הבייגלס האגדית Beigel Bake שעל רחוב בריק-ליין, לאכול באחד מהדוכנים בשווקים או באחת מהמסעדות הנפלאות שיש בשכונה, למשל: ההודית המפורסמת Dishoom, האיטלקית המיוחדת (פסטה ביתית מעולה) Burro e Salvia, או הפרואנית השיקית Andina. לקפה לעומת זאת ממליצה לעצור ב-Nude Espresso או ב-Kahaila Cafe. אחרי שחרשתם.ן על כל החנויות והמסעדות, שווה לסיים את היום במרכז הברביקן (Barbican Centre) - שם תוכלו ליהנות מאדריכלות ברוטליסטית מרתקת, לבקר בתערוכות אמנות, לצפות בהצגת תיאטרון, לשמוע מוזיקה או סתם ללכת לראות סרט.

השווקים של מזרח לונדון

יום 4 - סיום מתוק בנשיונל גלרי, ולא לשכוח לאכול באמצע…


טליה ודניאל לעולם לא קופאות על השמרים. תמיד יש סיור חדש בקנה, תמיד במחשבה של איזו עוד חוויה מרגשת נוכל להציע לכם.ן. לאורך השנים הצטרפו מדריכות נוספות לארטרנטיב כשכל אחת מביאה מעולמה האישי ומעשירה את ארטרנטיב כל סיור מחדש. כזה הוא גם הסיור בנשיונל גלרי בו המדריכות שלנו יוצאות יחד אתכם.ן למסע מרתק בנבכי המוזיאון לגלות אוצרות אמנותיים וסיפורים שלא מהעולם הזה.. בשנה האחרונה גם התחום הקולינרי הצטרף להיצע המגוון של ארטרנטיב - ״האמנות שבאוכל״, עם סיורים מופלאים בבורו מרקט או קוברט גארדן בהדרכתה של השפית ליאור שבא. כאשת מקצוע ברמה הגבוהה ביותר, ליאור בוחרת עבור משתתפי הסיורים שלה מסלול קולינרי איכותי מאין כמותו. מתבקש אם כן לשלב בין השניים ביום הרביעי בלונדון - להתחיל את היום עם סיור אמנות בנשיונל גלרי, ואחרי שנתנו מזון לנשמה הגיע הזמן למזון לגוף בסיור הקולינרי בקובנט-גארדן (Covent Garden). אם כוחכם.ן במותניכם.ן ניתן להמשיך לקצת קניות בשווקים של הקובנט-גארדן והחנויות של Long Acre ושל ה-Seven Dials.

סיור קולינרי עם השפית ליאור שבא

לאחר יום עמוס בכל טוב שווה לקנח בהצגת תיאטרון, שכל ביקור בלונדון לא שלם בלעדיה. לחובבי מחזות הזמר יש שלל אפשרויות מרהיבות בתיאטראות שבאזור - אם לא הזמנתם.ן מראש והחלטתם.ן להיות ספונטניים מומלץ ללכת עוד בבוקר ל-TKTS ולרכוש כרטיס בהנחות מיוחדות לאותו היום. למי שרוצה לחוות תיאטרון בריטי במיטבו כדאי לבדוק מה יש ב-Donmar Warehouse או ללכת כרבע שעה הליכה נעימה מקובנט-גארדן לגדה הדרומית של נהר התמזה לתיאטרון הלאומי (National Theatre).


צוות ארטרנטיב ישראל


לסיכום ההמלצות לסופשבוע ארטרנטיבי בלונדון, חשוב לספר שלצד טליה ודניאל שהקימו את המיזם עומד צוות שלם של מדריכות ומדריכים (כ-30!!! ושליש מהן בלונדון), מנהלות ובעלות תפקידים מגוונים, שכולן חיות ונושמות הן את עולם האמנות והן את אירופה ומשלבות יחד כוחות על מנת לתת לכם.ן חוויה אלטרנטיבית ומעמיקה, והכל בליווי הכי אישי שרק אפשר. איך הגענו עד הלום? לאחר כחמש שנים בלונדון טליה ודניאל, כל אחת מסיבותיה ובזמנה, חזרו לארץ, ומאז הן מנהלות ומפתחות את המיזם שלהן כעסק נשי חזק ומעצים. מעבר למטרתן הראשונית להנגיש את האמנות לקהל הרחב, כיום נוספה מטרה חשובה לא פחות - לעזור בשינוי דפוסי העסקה בישראל ולראות בנשים בכלל, ובאמהות בפרט, כעובדות בעלות ערך רב לכל עסק באשר הוא. אכן, ארטרנטיב החל את דרכו כמיזם נשי ועד היום מחזיק בטייטל זה בגאווה רבה. מלבד הצמד "טליה ודניאל", כיום ניתן לכלול בארטרנטיב גם את "נועה ונועה" - מנהלות אשכולות הערים המסורות, שאחת מהן כותבת שורות אלו :) ; "מעיין ורתם" - אחראית קשרי הלקוחות הנפלאה וכותבת התוכן הדיגיטלי היצירתית; האחת והיחידה (בינתיים!!) - הדר - מנהלת המכירות האהובה, והצלע המצחיקה ביותר בארטרנטיב (למרות שגם אני מנסה לתת פייט), והזרוע עוד נטויה! כבר בימים אלינו מצטרפות אלינו נשים מוכשרות נוספות שאני בטוחה שעוד תשמעו עליהן בהמשך.


לסיום נותר לי רק להזמין אתכם.ן להצטרף אלינו לחוויה שונה בלונדון. חוויה שכולה אמנות ותרבות. אני מבטיחה שלא תתאכזבו!



484 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page