top of page

העיר המיוחדת קיימברידג׳ שבאנגליה, מנקודת מבט אמנותית

קיימברידג׳, העיר האוניברסיטאית המפורסמת שבנייני הקולג׳ים שלה נראים כאילו נלקחו מסיפור אגדה, היא יעד מוצלח במיוחד אותו ניתן לשלב בקלות בעת הביקור בלונדון. ביקור בקיימברידג׳ מהווה הזדמנות נפלאה להוריד הילוך מהקצב המהיר ורבבות התיירים של העיר הגדולה ולהגיע לעיר שלווה, יפיפיה ומעניינת. ההגעה לקיימברידג׳ נוחה ומהירה - ניתן לקחת רכבת מתחנת קינגס קרוס (Kings Cross) שבמרכז לונדון (רק הביקור בתחנה הזו מהווה אטרקציה בפני עצמה) ותוך 50 דקות תהיו בקיימברידג׳.

האטרקציה התיירותית העיקרית של קיימברידג׳ היא הקולג'ים העתיקים של האוניברסיטה. הקולג׳ים נמצאים על שפת נהר הקאם (Cam) החוצה את העיר ונראים כמו טירות עתיקות שיחלצו מכם אנחת התפעלות למראה יופים. מומלץ להיכנס לאחד מהקולג׳ים כדי להתרשם מהמדשאות המטופחות, האדריכלות המעניינת, הכנסיה וחיי הסטודנטים במקום. אך מראות הקולג׳ים אינו הדבר היחיד שיש לראות, והעיר הקסומה קיימברידג׳ מציעה עוד שלל אטרקציות שימלאו בקלות יום שלם ואף יותר... תרצו לדעת מה עוד תוכלו לעשות שם? תוכלו להתחיל בפאנטינג (Punting) על הנהר בסירת עץ קטנה (סטייל גונדולה), להמשיך לשוק אוכל רחוב קטן ומקסים שנמצא במרכז העיר העתיקה, ומשם פשוט ללכת לאיבוד בסמטאות הקטנות והמתוקות של העיר.


לחובבי מוזיאונים נכונה הפתעה מרגשת במיוחד, מכיוון שקיימברידג׳ מתהדרת בלא פחות משבעה (!!!) מוזיאונים בנושאים שונים ומגוונים, וכמו בלונדון גם בקיימברידג׳ הכניסה למוזיאונים חופשית לכולם. כאן אתמקד בשניים האהובים עליי - האחד מציג אוספים קלאסיים והשני אמנות עכשווית, ומי שישאר איתי עד הסוף ישמע גם על תופעת הדלתות הזעירות המטורפת (Dinky Doors ) המתפשטת ברחובות העיר.


מוזיאון הפיצווילאמס The Fitzwilliam Museum

מוזיאון הפיצווילאמס נחשב לאחד ממוזיאוני האמנות המובילים והנחשבים באנגליה. המוזיאון הוקם לפני כ-200 שנה (בשנת 1816) והוא מתנתה של האוניברסיטה לתושבי העיר. כבר בכניסה למקום תוכלו להתרשם מארבעה פסלי אריות המקיפים את עמודי האבן הגדולים, ובחצר ניתן לראות פסל של הנרי מור, אחד מגדולי הפסלים של אנגליה בכל הזמנים. לאלו שיבקרו במקום עד ל-26 באפריל נכונה הפתעה בצורת פסל אננס ענק בצבעים ורוד וזהב המוצג כחלק מהתערוכה המתחלפת המוצגת כעת ״FEAST & FAST: The art of food in Europe, 1500 –1800״.


האוספים במוזיאון קטפו פרסים נחשבים ברחבי העולם, החל ממוצגים ממצרים ויוון העתיקה ועד לשריונות אבירים וחפצי אומנות יוקרתיים מסין. לצד אלו ניתן לראות גם את יצירותיהם של גדולי האמנים כגון דגה, קלוד מונה, רמברנט, רובן ועוד ועוד. התערוכות המתחלפות במוזיאון מאפשרות רענון וגיוון לאוספים הקבועים ובזכותן התמזל מזלי לראות ולהכיר אמניות ואמנים חדשים לצד יצירות מוקדמות שלא נחשפו מעולם של כאלו מוכרים ואהובים. בנוסף, התערוכות המתחלפות חוקרות לעומק נושאים שונים: כך למשל, כרגע מוצגת תערוכה של כ-600 מניפות נדירות עם איורים יפהפיים, החל מהמאה ה-18 ועד למאה ה-20.

כיאה לכל מוזיאון בריטי שמכבד את עצמו גם פה תמצאו חנות מוזיאון שווה מאד ובית קפה שבו תוכלו להנות מהפסקת תה ועוגה.

שעות פתיחת המוזיאון 10:00-17:00. ימי שני סגור.

לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר המוזיאון

הפתעה בצורת פסל אננס ענק ב-Fitzwilliam Museum

גלרית הקטלס יארד The Kettle's Yard


גלריה המציגה אמנות מודרנית ואמנות עכשווית, מקום משכנם של תערוכות ואירועי אמנות מסוגים שונים. המיוחד בגלריה הזו הוא שהמבנה שלה הינו חלק מביתו לשעבר של ס.ה. ג׳ים אד (S.H Jim Ede) ואשתו הלן (שחיו שם בשנים 1958-1973). ג׳ים היה האוצר של מוזיאון הטייט בלונדון, ותודות לעבודתו בטייט יצר לו חברויות עם אמנים רבים, ציירים ופסלים, חלקם זכו להכרה בינלאומית, שהעניקו לו במתנה את יצירותיהם. חפצי האמנות והתמונות הוצגו על קירות ומדפי ביתם של ג׳ים והלן, ואט אט הפך ביתם ל״מוזיאון״ אמיתי. בנוסף, ג׳ים ואשתו נהגו לקיים מדיניות בית פתוח וכל אחר הצהריים היה פותח את ביתו לכולם, מכבד את הציבור בתה ועוגיות ומנהל שיחות על אמנות. בשנת 1966 ג׳ים תרם את ביתו ואת כל חפצי האמנות שברשותו לאוניברסיטת קיימברידג׳, וכך הוא נשמר עד היום - בלי תגיות ובלי שמות האמנים, אלא כבית אמיתי מלא ברוח והשראה.

על מנת להיכנס לסיור בבית עצמו ולא רק לביקור בגלריה (שנבנתה כתוספת מאוחרת) יש להירשם בקבלה או להזמין כרטיס (חינם) דרך האתר. הכניסה לבית מתאפשרת בכל יום בין השעות 12:00 -17:00. סיור נערך בחדרי הבית בכל 10 דקות. מלבד האוסף המרהיב בביתם של ג׳ים והלן אד, מוצגות בגלריה תערוכות מתחלפות מעניינות לא פחות.

שעות פתיחת הגלריה 11:00-17:00. ימי שני סגור.

לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר הגלריה


דינקי דורס! Dinky Doors


תופעת הדלתות הזעירות והמדליקות קיימת בקיימברידג׳ כבר קרוב לשנה והדלתות הולכות ומתרבות להן אט אט. אני מאמינה שזה אף עתיד להתפשט מקיימברידג׳ אל אזורים אחרים באנגליה, ושכאן זאת רק ההתחלה. רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע ליוצרים ולאנשים שעומדים מאחורי אמנות הרחוב המגניבה הזו. באתר הפרויקט כתוב שהם במשימה לא צפויה להצלת העולם! הצלת העולם או לא, מה שבטוח הם הצליחו לעורר עניין ושאלות לגבי מיקומן של הדלתות והיכן צפויה לצוץ הבאה בתור.


לנוחות המחפשים, קיימת באתר הדלתות מפה עם נקודות ציון של כל הדלתות המפוזרות בעיר, לצד כמה משפטים המתארים את הדלת, הרעיון מאחוריה ומה כדאי לעשות כשרואים אותה. כך למשל, על אחת מהדלתות שממוקמת בין שני תאי טלפון אדומים כתוב להכניס שלושה מטבעות של פני אחד כדי להפעיל אותה… יש לפרויקט גם חשבון אינסטגרם מיוחד והאשטאג #dinkydoors, כך שכל מי שמוצא.ת דלת יכול.ה לעלות תמונה עם תיוג לאינסטגרם ולשתף את כולם בשמחת הגילוי!



לסיכום, מקווה שסיקרנתי אתכם ושבפעם הבאה שתהיו בסביבה תקפצו לביקור בקיימברידג׳! כשתגיעו לכאן אני מזמינה אתכם להצטרף אליי לסיור בקולג׳ים העתיקים ובעוד מקומות יפהפיים שאני אוהבת בעיר. בסיורים שלנו תוכלו לשמוע סיפורים ואנקדוטות על מלכים ומלכות, מלחמות, מדענים פורצי דרך ועוד. ואם ממש תרצו אוכל להראות לכם גם דלת זעירה אחת או שתיים…


את הפוסט כתבה יעל גתי, מדריכת סיורים בקיימברידג׳.

פרטים נוספים על הסיורים של יעל ניתן למצוא באתר קיימברידג׳ בעברית, או ליצור קשר במייל - cambridgeinhebrew@gmail.com

415 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page