top of page

סופ"ש חורפי באמסטרדם -המלצות ל-48 שעות של Art&Design

מה אני ממליצה לעשות עם 48 שעות באמסטרדם?? אכן, העבודה בארטרנטיב מספקת משימות מחשבתיות כיפיות במיוחד וכבוד גדול הוא לי לייעץ לכם.ן בבניית מסלול תרבותי בעיר. המסלול שבניתי, במסגרת סדרת הפוסטים שלנו לחורף הקרוב, מורכב מחווייה אישית, מחקר וידע מקיף של עולם התרבות האירופאי ושיתוף פעולה פורה עם מדריכות אמסטרדם שגרות בעיר שנים רבות. אני מזמינה אתכם.ן לצלול אל תוך נבכיה של העיר המרתקת הזו דרך סצינת האמנות והעיצוב של (Art&Design כבר אמרתי?) ובצורה נעימה וקלילה אך גם מלמדת ומעשירה, כזו שתשאיר טעם של עוד. כמו כן, אנחנו בארטרנטיב מאמינות גדולות בחוויה תיירותית שלווה ולא מעמיסה, כזו שלא מסתמכת על נסיעות ארוכות בתחבורה ציבורית או הליכות ממושכות. לכן תמיד נמליץ על מקומות בעלי עניין הנמצאות ברדיוס האזור בו התחלנו את היום. אמנם אמסטרדם קטנה מאוד, אבל גם פה אנחנו מאמינות שעדיף לא להתפזר :)


יום ראשון - אמסטרדם האמנותית


הציור ההולנדי הוא שם דבר בכל העולם. מהולנד יצאו גדולי ציירי המערב - רמברנדט ואן ריין, יאן ורמיר ווינסנט ואן גוך, הם רק שלוש דוגמאות (ואלו המוכרות ביותר), אולם הרשימה לא נגמרת שם. אכן, אמסטרדם עשירה במוזיאונים לאמנות ולא בכדי, ואין ספק שכל ביקור בעיר חייב לכלול ביקור באחד מהם. אז למה שלא נתחיל מפה? על מנת לאפשר לנו, חובבי האמנות, ליהנות מכל העולמות, ארבעת המוזיאונים החשובים ביותר ממוקמים כולם לאורך רחבת דשא גדולה ויפיפיה שנקראת ה-Museumplein ("כיכר המוזיאונים" בתרגום חופשי). זה לצד זה עומדים להם בגאון הרייקסמוזיאום (Rijksmuseum), מוזיאון ואן גוך (Van Gogh Museum), הסטיידלק (Stedelijk Museum) והמוקו (Moco Museum), ולנו רק נותר לבחור. בשניים מתוך ארבעת המוזיאונים ארטרנטיב אף מציעה סיורים, אבל נגיע לזה בהמשך :)


אציין גם שאנחנו בארטרנטיב ממליצות תמיד לקחת סיורים מודרכים בכל ביקור במוזיאון - גם אם לעיתים נדמה שאין בכך צורך כי הכל תחת קורת גג אחת ולא ניתן לפספס שום דבר עם ההסברים של המוזיאון, יש לי חדשות בשבילכם.ן! כל כך קל ללכת לאיבוד בתוך שפע היצירות וההיצע של המקום, מבלי להבין במה מדובר ומה הקשר בין המיצגים, וסיור מודרך מאפשר ביקור ממוקד, מעשיר וממצה. כאשר ההדרכה היא בעברית, ההנאה אף גדולה יותר!


כדי לעזור לכם.ן לבחור באיזה מוזיאון (או מוזיאונים) תרצו לבקר, להלן סקירה קצרצרה על כל אחד מהם, ולבסוף אף המלצה למיטיבי לכת - שילוב של שני מוזיאונים ביום אחד. דרך אגב, אם קרה שהגעתם.ן לעיר ביום גשום במיוחד, לבקר בשני מוזיאונים היא אופציה נהדרת לכולם, ולא רק לחובבי האמנות ההדוקים, צריך רק לדעת לבחור את השילוב הנכון.


הרייקסמוזיאום (פתוח כל יום 9:00-17:00) - המוזיאון הגדול ביותר של אמסטרדם. בקצרה - המקבילה של העיר למוזיאון הלובר הפריזאי. במוזיאון תוכלו להתבונן ביצירות של ענקי הציור ההולנדי, רובן ציורי הטמפרה והשמן החשובים ביותר בתולדות האמנות המערבית. התצוגה הקבועה של המוזיאון מהפנטת והמוזיאון מצריך לפחות שעתיים של שהות (ואף יותר). בארטרנטיב אנו מציעות סיור ברייקסמיוזיאום שייקח אתכם.ן למעמקי ההיסטוריה של האמנות המערבית בצורה נגישה המתאימה לכולם.ן. המדריכות שלנו, הילה ודניאל, מכירות היטב את כל הפינות הנסתרות של המוזיאון ויצרו מסלול אידיאלי ומגוון.


מוזיאון הסטיידלק (פתוח כל יום 10:00-18:00, בימי שישי פתוח עד 22:00) - המוזיאון לאמנות מודרנית ועכשווית הראשון של אמסטרדם, נוסד כבר בשנת 1874 מכספים פרטיים במטרה לאסוף אמנות מודרנית. כמוסד בעל עבר של 150 שנה, ביקור בסטיידלק מקביל לביקור בורסיה המודרנית של הרייקסמוזיאום. לכל מי שמתחבר.ת יותר לאמנות מודרנית מזו המסורתית, בחירה בביקור של כשעה וחצי בסטיידלק הינה בחירה טובה. במוזיאון תוכלו לצפות בקלאסיקות מודרניות כגון ציורים של מארק שאגאל, פבלו פיקאסו ופיט מונדריאן, לצד תערוכות אמנות עכשווית של אמנים צעירים הפועלים בשדה ממש עכשיו.


מוזיאון ואן גוך (פתוח כל יום 9:00-17:00, בימי שישי פתוח עד 21:00) - במילה אחת, מוזיאון מקסים. ואם אפרט קצת יותר - המוזיאון מושלם לביקור קצר של כשעה לכל מי שאוהב.ת את האמן המפורסם, וגם למי שרוצה להתעדכן באמנות הולנדית עכשווית המגיבה ליצירותיו. בארטרנטיב אנחנו מציעות סיורים פרטיים במוזיאון ואן גוך המתאימים לקבוצות מגוונות: טיולי בר.ת מצווה משפחתיים, זוגות ואף קבוצות גדולות. בעניין זה, שימו לב שלילדים יש משיכה טבעית לואן גוך בשל הצבעוניות והציוריות הרבה של עבודותיו, כמו כן לאחרונה גיליתי שגננות רבות מלמדות על הצייר. תשאלו את ילדיכם ותופתעו לגלות שהם מכירים אותו :) ונחזור לסיור… בסיור איתנו (שנמשך כשעתיים-שעתיים וחצי, כמו כל הסיורים של ארטרנטיב) תקבלו הבנה מעמיקה יותר של האדם והאמן ואן גוך, והשפעתו על שדה האמנות ההולנדית, המערבית והעולמית, הרבה מעבר להנאה המיידית של צפייה בציורים נפלאים בביקור עצמאי קצר. חשוב לציין שגם אם תחפצו בביקור ספונטני קצר, יש להזמין כרטיסים (לשעה מדוייקת) מראש, כי התורים, גם בחורף הקר, עלולים להימשך זמן רב.


מוזיאון מוקו (פתוח ראשון-חמישי 9:00-19:00, שישי-שבת 9:00-20:00)- המוזיאון החדש ביותר לאורך רחבת הדשא הירוקה, המוקדש כולו לאמנות עכשווית אורבנית. הביקור במקום מבטיח חוויה ויזואלית צבעונית וכייפית, שמבקשת לבחון את העולם המודרני דרך אמנות הומוריסטית ואירונית. חלק מהשמות באוסף המוזיאון - בנקסי, אנדי וורהול ורוי ליכטנשטיין. גם מוזיאון זה מתאים לביקור קצר של כשעה.


ועכשיו, כמובטח, להמלצה שלי לכל מי שמעוניין ומעוניינת לשלב שני מוזיאונים ביום אחד (כאמור, למיטיבי לכת או סתם ליום גשום) - התחילו את היום בסיור מודרך של ארטרנטיב ברייקסמוזיאום, ולאחר הפסקת צהריים של כשעתיים לפחות (כי חשוב למלא את הבטן ולנקות את הראש בין אמנות אחת לשנייה), היכנסו לביקור קצר ועצמאי במוזיאון המוקו. שילוב מנצח בין אמנות הולנדית קלאסית במיטבה לאמנות עכשווית וטרנדית...


בין אם להפסקת הצהריים או לאחר ששטפנו את עינינו במיטב האמנות, צריך כמובן לאכול, ויש לנו כמה המלצות בתחום החשוב הזה: אם תחשקו באוכל הולנדי עכשווי, תתקדמו לאיזור של שוק אלברט קאופ (Albert CuypMarket) והיכנסו ל- Kingfisher Cafe שם תמצאו אוכל מקומי טעים לצד בירה טובה. אם אתם יותר אנשים של בשר, מסעדת הבשרים L'Entrecote et les Dames היא אופציה נהדרת. וכמובן, אי אפשר שלא להתייחס למסעדת האבוקדו של אמסטרדם שפתחה את הטרנד העולמי וגם נמצאת בקרבת מקום לכיכר המוזיאונים - The Avocado Show - מסעדה שמבטיחה לא רק אוכל טעים ובריא אלא גם חוויה קולינרית כוללת.



לאחר בוקר של אמנות ולמי שמספיק לו ביקור במוזיאון אחד ליום, אני ממליצה בחום להמשיך את אחר הצהריים בשכונת דה פייפ (De Pijp) הצמודה לאזור המוזיאונים. מדובר באחת השכונות המקסימות של אמסטרדם, עם חנויות מדליקות, שווקי אוכל תוססים (Albert Cuyp Market לדוגמה), בתי קפה מעולים ואת הגלידה הכי טובה באמסטרדם - Massimo Gelato (בכתובת Van Ostadestraat 147). ניתן לסיים את היום בסרט איכותי בבית הקולנוע Rialto לחוויה קולנועית שונה מהרגיל. לחובבי הבירה שביניכם.ן, ניתן גם לתבל את היום האמנותי בביקור ב-Heineken Experience (בכתובת Stadhouderskade 78, פתוח שני-חמישי 10:30-19:30, שישי-ראשון 10:30-21:00) מוזיאון הבירה הראשון בעולם, כי גם לבירה יש מסורת ארוכה ומרשימה מפני עצמה.


נראה לי שלא ניתן לסיים יום באמסטרדם ללא המלצה על קופי-שופ, ויש שיגידו שהאמנות מעניינת עוד יותר בהשפעת מריחואנה... אז לכל מי שמעוניין או מעוניינת קופי-שופ YoYo מומלץ לכל חובבי הסיגריות המגולגלות.


יום שני - אמסטרדם המעוצבת


את הבוקר השני באמסטרדם אני ממליצה להתחיל בבית קפה מושלם לארוחות בוקר - Lavinia Good Food - וכשמו כן הוא - בית קפה עם 'אוכל טוב', בריא ומרענן. לא בכדי אני ממליצה על המקום הזה, שכן הוא קרוב מאוד לנקודת התחלה של סיור העיצוב של ארטרנטיב. אכן, אם לא שמתם.ן לב, תת-הכותרת של הפוסט הזה הוא המלצות ל-48 שעות של Art&Design. כך שאם את היום ראשון הקדשתי כולו לאמנות, את היום השני באמסטרדם אני ממליצה להקדיש לעיצוב. כחוקרת תולדות האמנות התחום של עיצוב לא זר לי, אך רק לאחרונה התוודעתי לעברו העשיר, ומסתבר שלהולנד יש חלק נכבד בעבר זה. לא בכדי יש לעיצוב ההולנדי קטגוריה נפרדת בתוך עולם העיצוב שנקראת, לא במפתיע, Dutch Design. דפנה אקסל היא מעצבת בנשמה ובפרקטיקה, וסיור העיצוב ההולנדי אותו בנתה עבור לקוחות ארטרנטיב הוא חוויה אינטלקטואלית וחזותית בעת ובעונה אחת. מצד אחד תשמעו את סיפורו המפואר של העיצוב ההולנדי: מאריחי דלפט וסגנון הבנייה הייחודי של בתי התעלות ועד קבוצות וקולקטיבים של עיצוב מודרני ועכשווי, חוויית השוטטות העירונית והוויזואליות שהסיור מספק הן חד פעמיות. סיור העיצוב של ארטרנטיב הוא בגדר חובה לכל מי שתרבות חזותית מעניינת אותו.ה, וכל מי שאוהב.ת לגלות את המקומות הנסתרים של העיר בה הם מבקרים. אמנם לא מדובר באתרי החובה של מדריכי התיירים, אבל אותן פינות קסומות אליהם תגיעו עם דפנה ישדרגו לכם את חווית הטיול והגילוי של אמסטרדם.


לאחר הסיור, ואחרי שנפרדתם.ן מכמה שטרות אירו בחנות המדליקה של קולקטיב העיצוב Droog (מקום סיומו של סיור העיצוב שלנו) יש כמה אופציות לטעינת המצברים להמשך היום, ואני אמיין אותן בצורה פשוטה: לקפה קצר וסנדוויץ׳: בקפה של droog או לחילופין מעבר לכביש ב-Adesso Espresso. לקפה עם סטייל וארוחת צהריים: Cafe de Jaren. לקינוח: שוקולטרי Puccini Bomboni.


את אחר הצהריים אני ממליצה להמשיך לבלות באזור הסיור. ראשית, ביום חורף נוח ללא רוחות או גשמים עזים, אין כמו להשלים את חוויית העיצוב ההולנדי בשוק ווטרלופליין (Waterlooplein Market) - שוק הפשפשים העתיק והמפורסם ביותר של אמסטרדם (בכתובת Waterlooplein 2 פתוח שני-שבת 9:30-18:00). אם חשקה נפשכם בבילוי מוזיאלי, שתי אפשרויות נהדרות במרחק של 5-7 דקות מנקודת הסיום של סיור העיצוב: הראשונה - מוזיאון הבית של רמברנדט (Rembrandt House Museum), פנינה היסטורית וצוהר לחיי היום-יום של מעמד הביניים ההולנדי במאה ה-17 (כולל הדגמות חיות של מלאכת התחריט וההדפס), השנייה - מוזיאון הרמיטאז׳ אמסטרדם (Hermitage Amsterdam - הסניף ההולנדי של המוזיאון המפורסם בסנט פטרסבורג, בו מוצגות תערוכות מתחלפות מהאוסף העצום של המוזיאון הרוסי. המוזיאון נפתח ב-2009 בבניין ששימש כבית האבות הראשון בעולם (קיים משנת 1683!), ולאחר שנסגר סופית ב-2007 הוסב (בהשקעה כלכלית גדולה) למוזיאון.


אספר לכם.ן בהקשר הזה ששימוש חוזר במבנים ציבוריים לטובת מוזיאונים כמו גם פתיחת סניפים של מוזיאונים מוכרים בערים שונות בעולם הינן תופעות מעניינות בעולם המוזיאולוגיה (מוזיאון הגוגנהיים על סניפיו השונים בביבלאו או דובאי כדוגמה מוכרת אחת). קשה שלא לשאול על הקשר שבין עולם האמנות לפוליטיקה, לאומיות וכלכלה כאשר פרקטיקות מוזיאליות אלו חוזרות על עצמן ברחבי העולם. אבל עם כל הכבוד לשאלות הפילוסופיות שעולות ברוחי, ביקור במוזיאון הרמיטאז' הצעיר מומלץ ביותר, שכן מדובר בחוד החנית של עולם המוזיאונים.


לסיום יום עמוס בכל טוב, אני ממליצה להזמין (מראש) את ארוחת הערב במסעדת In de Waag - אוכל הולנדי אותנטי בבניין ייחודי. לאלו ביננו שעוד ממשיכים את הלילה, בר הקוקטיילים Hiding in Plain Sight המעוצב בסגנון שנות העשרים' הוא הנאה צרופה בו היסטוריה, עיצוב ואלכוהול נפגשים (תודו שזה נשמע אחלה שילוב). בגלל שלא כולנו בליינים ליליים, בזירה התרבותית אני ממליצה לבדוק את לוחות הזמנים של הקולנוע האגדי טוצ׳ינסקי (Pathé Tuschinski), עליו תשמעו בסיור העיצוב (ולכן אמנע מספוילרים), או בית האופרה האמסטרדמי בווטרלופליין להופעת אופרה או מחול מבטיחה.



עד כאן המלצתי ל-48 שעות באמסטדם! אשמח לשמוע תגובות מכל מי שקרא.ה עד כה ונעזר.ה בהמלצותיי, ובכללי למי שמתכנן את ביקורו בעיר בעזרתינו :) נשמח אם תשתפו את הפוסט עם כל מי שלדעתכם.ן יוכלו ליהנות מלוח זמנים תרבותי זה - ולהמלצות נוספות לביקור, חפשו אותנו בפייסבוק ובאינסטגרם!


508 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page